torsdag 25. november 2021

Jonas, vår nye organist

Hvis du har vært på messe i det siste har du kanskje lagt merke til at menigheten har fått ny organist, Jonas Nobis. Vi har stilt ham noen spørsmål:  

Hva skal du gjøre i menigheten?

Jeg skal være organist og kantor under de norske messene mest på søndager, men også på noe høytidelige anledninger. Siden jeg har en 25 %-stilling skal jeg ikke spille hver eneste søndag. I tillegg har jeg mye lyst å utvikle korvirksomhet i menigheten med både voksne og barn.

Hva gjør du utenom jobben her i St. Elisabeth?

Stor sett er jeg musikkstudent ved Norges musikkhøgskole. Hovedinstrumentet mitt (og største lidenskap) er trompet, men jeg trives det svært godt som kirkemusiker òg. Her leder jeg barnekorene i St. Johannes menigheten og er akkompagnatør i aspirantkoret i St. Olav domkirkemenighet.

Hvor kommer du fra?

Jeg kommer fra en liten by (i tysk forhold) mellom Aachen og Køln i Tyskland som heter Eschweiler. Jeg er oppvokst der og studerte flere år på musikkhøyskolen og universitetet i Køln før jeg kom hit i 2020.

Hvilken musikkutdannelse har du?

Jeg studerer i forskjellige Bachelor-program samtidig med musikalsk og pedagogisk fordypning. Slik kan jeg si at jeg skal få en utdannelse som lærer for musikk og kjemi, en utdannelse som instrumentalpedagog for trompet, en utdannelse for elementær musikkpedagogikk og en fordypning i ensembleledelse og barnekorledelse.

Jeg har jobbet i flere år som kirkemusiker i hjembyen og i Køln.

Har du en favorittkomponist?

Det er et veldig vanskelig spørsmål, og jeg vil ikke svare på det. Det finnes så mye musikk i hele verden, som er fantastisk komponert og trivelig å høre på. En komponist som jeg vil gjerne anbefale å lese, høre og utforske litt mer er Anton Bruckner. Spesielt som katolikk kan det være en fin opplevelse.